Чи небезпечне підключення обладнання 12В до бортової мережі 24В із середньої точки?
Причинно-наслідковий зв'язок такого способу підключення призводить до сумних наслідків, тому що відбувається неправильна зарядка одного з акумуляторів і починаються незворотні процеси, що швидко приводять його в непридатність. Що буде, якщо все ж таки підключити таким способом обладнання, описано нижче.
У разі поломки штатного понижуючого перетворювача 24-12, у такий спосіб можна підключити 12-вольтове обладнання, але тільки до кінця руху транспорту маршрутом. Потім після приїзду необхідно звернутися до сервісного центру та відремонтувати штатний перетворювач або замінити його новим.
Якщо забути це зробити або свідомо залишити все як є для економії коштів, можна розглянути приклад, як показано на рисунках нижче, що відбуватиметься в ланцюзі 24В. Наприклад номінальна потужність навантаження «R» становить 1200 Вт, якщо ємність акумулятора становить 100 A⁄год, то за одну годину роботи один із акумуляторів «b1» повністю розрядиться віддаючи енергію навантаженню, а з другим акумулятором «b2» нічого не станеться - буде майже в не зміненому стані.
Якщо ж в описаному прикладі додати ще один пункт — включити запалення і завести двигун, то струм зарядки від генератора на розряджений акумулятор «b1» «з'їдатиметься» навантаженням, а зарядженому акумулятору «b2» доведеться покривати своєю енергією колегу «b1» та навантаження «R«,, а так як напруга акумулятора «b2» вище ніж у «b1» , відповідно на «b2» струм зарядки піде вище допустимого, збільшуватиметься напруга і почнеться перезаряд. Електроліт почне «закипати», виділяючи кисень і водень утворюючи в банках гримучу суміш. 30-40 хвилин такого експерименту та акумулятор «b2» якщо не вибухне, то ошпарить кислотою все що трапиться їй на шляху.
Звичайно ж, вищеописаний приклад стосується навантаження в 100А, а найчастіше обладнання з таким номіналом споживання струму рідкість. За умови підключення сигналізації, автомагнітоли, радіостанції та іншого малопотужного обладнання акумулятор «b2» не вибухне, вся «система» працюватиме не один день, може пару-трійку місяців, але доведеться раз на тиждень міняти місцями акумулятори, щоб зберегти якийсь час рівномірну напругу кожної батареї, а якщо рокировку не робити, то згодом обидва акумулятори доведеться відправити на утилізацію Простіше купити понижуючий перетворювач напруги 24-12, тим більше, що сьогодні на ринку представлений широкий асортимент й є з чого вибирати. На що звернути увагу при виборі понижуючого перетворювача докладно описано у статті «24 на 12».